четверг, 4 декабря 2014 г.

Через навчання професій до розвитку творчих якостей учнів.

Пробудження інтересу до професії під впливом виробничого навчання становлять одну з найважливіших передумов розвитку творчого потенціалу учнів, їх професійної спрямованості.

Професійне навчання готує фахівця до праці в заздалегідь обраній ним сфері діяльності і тому в першу чергу повинно відповідати її специфіці. Головне у професійній освіті не обсяг засвоюваної інформації, а вміння творчо її використовувати, знаходити, засвоювати і застосовувати в практичній діяльності. Недарма кажуть: «Творчість доступне будь-якій людині, яким би справою він не займався» (Л. Графова).

На уроках виробничого навчання за спеціальністю «Технологія виробництва швейних виробів» я застосовую ігрові, комп'ютерні технології, які дозволяють формувати творчу активність учнів, вміння працювати в групах, сприяють розвитку технологічного мислення. Найбільш ефективною формою проведення уроків виробничого навчання за спеціальністю «Технологія виробництва швейних виробів» є застосування ігрових технологій.

Для досягнення найкращого результату використовується технологія ділової гри, під час якої учні не тільки сприймають новий матеріал, але і успішно закріплюють отримані знання. Включення гри у виробниче навчання створює об'єктивні передумови для концентрації уваги, стимулювання пізнавальної активності, вдосконалення творчих здібностей. Правильно організована гра забезпечує переважання проблемних методів, оскільки робить можливим більш повний облік індивідуальних особливостей учнів, підвищує керованість навчального процесу. Для наближення діяльності учнів до реальних виробничих умов я використовую дидактичні ігри. Наприклад, на уроках виробничого навчання за спеціальністю «Технологія швейного виробництва» за темою «Пошиття спідниці» гра є ілюстрацією діяльності робочих і спеціалістів. Між учнями групи розподіляються ролі технолога, майстра цеху, інженера по ТБ, швачок. У ролі начальника цеху виступає майстер виробничого навчання, який знайомить учнів з функціональними обов'язками посадових осіб, розподіляє ролі, ставить завдання. В кінці уроку демонструються кращі роботи, вказуються типові помилки, шляхи усунення, виставляються оцінки.

Робота з опорними конспектами дозволяє розвивати пам'ять, логічне і просторове мислення, формувати стан «можу», «вмію», почуття відповідальності не тільки за себе, але і за своїх товаришів. Формується відчуття власної значущості, підвищується рівень самооцінки, у результаті розвиваються особистісні та професійні якості.

З метою формування творчого ставлення до праці на уроках виробничого навчання за спеціальністю «Водій автомобіля категорії «В» майстра виробничого навчання застосовує проблемно-розвивальні технології, які підвищують рівень зацікавленості учнів у професійній діяльності. Використання проблемно-виробничих завдань сприяє прогнозуванню виробничих ситуацій, відпрацювання вміння застосовувати теоретичні знання на практиці. При проведенні уроків виробничого навчання велика увага приділяється експлуатаційних і технологічних регулювань, технічного обслуговування, правил технічної експлуатації, налагодження машин та підготовки їх до роботи.

Основним завданням у виробничому навчанні водіїв є прищеплення їм практичних навичок з водіння і технічного обслуговування транспортних засобів, без яких неможливо забезпечити ефективне та безаварійне використання їх за призначенням. Від знань правил дорожнього руху, професійної підготовки, досвіду і майстерності залежить безпека на дорогах.

З метою підвищення активізації роботи з обдарованими учнями створені індивідуальні програми з водіння тракторів і автомобілів.

Використання проблемного методу на уроках виробничого навчання сприяє формуванню навичок самостійної навчальної діяльності, підвищує інтерес і мотивацію до навчання, розвиває творчі здібності, що в підсумку призводить до глибокому і міцному засвоєнню вивченого матеріалу.

В цілях наближення діяльності учнів до реальних виробничих умов майстра виробничого навчання організовують проведення виробничого навчання таким чином, щоб учні самостійно виконали повний виробничий цикл робіт.

Сучасні уроки виробничого навчання відрізняються від традиційних змістом, організаційно-методичної стороною, застосуванням ТЗН, активних методів навчання, рівнем активізації пізнавальної діяльності, темпом проходження матеріалу, високим рівнем мотивації навчальної діяльності. Головне, що має відрізняти урок в умовах реформи від традиційності, - це його високий кінцевий результат, тобто засвоєння безпосередньо на уроці основного змісту, формування професійних умінь і навичок, успішне вирішення завдань виховання і загального розвитку учнів. Велике практичне значення має виховання у процесі виробничого навчання конкретно професійних важливих якостей, необхідних майбутнім молодим робітникам.

Комментариев нет:

Отправить комментарий